Oleh: Hendy Kurniawan, M.Pd.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هَدَى الْمُتَّقِيْنَ الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ وَفَضَّلَهُمْ بِالْفَوْزِ الْعَظِيْمِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ الرَّحْمنُ الرَّحِيْمُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا أَفْضَلُ الْمُرْسَلِيْنَ، اَللهم صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ذِي الْقَلْبِ الْحَلِيْمِ وَآلِهِ الْمَحْبُوْبِيْنَ وَأَصْحَابِهِ الْمَمْدُوْحِيْنَ وَمَنْ تَبِعَ سُنَّتَهٗ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنَ، وَبَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ أُوْصِيْنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهٖ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ وَنَجَا الْمُطِيْعُوْنَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالىٰ :يٰـاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰتِهٖ وَلَا تَمُوْتُنَّ اِلَّا وَاَ نْـتُمْ مُّسْلِمُوْنَ ، يٰـاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰهَ وَقُوْلُوْا قَوْلًا سَدِيْدًا
Hadirin jamaah Jumat yang dirahmati Allah Subhanahu wata’ala,
Alhamdulillah, puji syukur kita ucapkan kepada Allah Subhanahu wata’ala atas kelimpahan nikmatNya; Syukur dengan lisan untuk mengucapkan alhamdulillahi rabbil’alammin. Syukur selanjutnya adalah dengan hati untuk selalu yakin dan taat kepada Allah. Syukur yang selanjutnya adalah dengan perbuatan untuk selalu taqarrub ilallah. Semoga kita mendapatkan kebahagiaan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.
Shalawat serta salam kita haturkan kepada Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, karena dengan ajaran yang ia bawa sebagai rasul, kita bisa mengerti apa yang harus kita tinggalkan (kejahiliyaan) dan apa yang senantiasa harus kita amalkan, sehingga kita sebagai manusia, terus berproses untuk menjadi Al-insan Al-kamil, manusia yang senantiasa mengoptimalkan hati dan akalnya untuk melaksanakan kebaikan, dan kedepan akan meninggalkan dunia fana ini dalam keadaan yang baik pula, husnul khotimah. Aamiin.
Ma’asyiral Muslimin Rahimakumullah
Untuk mencapai predikat Al-insan Al-kamil kita harus dicintai oleh Allah Subhanahu wata’ala. Lantas kita harus mengetahui ciri-ciri manusia yang dicintai oleh Allah Allah Subhanahu wata’ala, antara lain adalah:
- Pertama, Allah akan memberikan ujian bagi hamba yang Allah cintai.
Ujian adalah cara Allah untuk meningkatkan kualitas iman dan ketaqwaan seorang hamba, seperti halnya seorang murid sekolah, dia akan melaksanakan ujian terlebih dahulu untuk naik ke jenjang kelas selanjutnya. Allah memberikan ujian bisa jadi untuk mengukur sejauh mana kadar keimanan seorang hamba ketika dia sedang diuji. Apakah hamba tersebut akan lalai, akajn menjauh, atau justru ujian tersebut menambah keimanannya kepada Allah.
Dalam hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dijelaskan, Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda; “Sesungguhnya besarnya balasan tergantung besarnya ujian, dan apabila Allah cinta kepada suatu kaum, Dia akan menguji mereka, barang siapa yang ridla maka baginya keridlaan Allah, namun barangsiapa yang murka, maka murka Allah baginya”.
Hamba yang shalih, akan memaknai ujian adalah bentuk kasih sayang Sang Khalik karena boleh jadi ujian tersebut adalah cara Allah agar seorang hamba makin dekat kepadaNya.
Ma’asyiral Muslimin Rahimakumullah
- Kedua, yang dicintai oleh Allah adalah memiliki ciri manusia yang dibukakan pintu amal saleh sebelum meninggal.
Dalam hadis riwayat Imam Ahmad dan al-Hakim dijelaskan, Rasulullah bersabda: “Apabila Allah menginginkan kebaikan (kecintaan) kepada seorang hamba, Allah akan jadikan dia beramal”. Kemudian salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah; apakah maksud dijadikan beramal itu wahai Rasulullah?, Rasulullah kemudian bersabda, “Allah bukakan baginya amalan saleh sebelum meninggalnya, sehingga masyarakat yang berada disekitarnya ridha kepadanya”.
Maka, ketika seorang hamba tersebut meninggal, maka yang terkenang dari orang sekitarnya hanyalah kebaikan-kebaikan dari hamba tersebut. Meskipun seorang manusia telah tiada, tetapi nilai kebaikan yang dia berikan semasa hidup akan tetap terkenang oleh orang lain.
- Ketiga, manusia yang dicintai Allah senantiasa diberikan kesabaran.
Kita sering kali mengungkapkan bahwa sabar itu ada batasnya, tetapi bagi hamba yang dicintai Allah, sabar itu tidak ada batasnya, karena setiap hal buruk yang menimpa di dunia ini akan dikembalikan kepada Allah Allah Subhanahu wata’ala.
Firman Allah: Allah mencintai orang-orang yang sabar (QS Ali ‘imran: 146).
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَٰتَلَ مَعَهٗ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ، فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱسْتَكَانُواْ، وَ اللهُ يُحِبُّ ٱلصَّٰبِرِينَ
Artinya: “Betapa banyak nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikut(-nya) yang bertakwa. Mereka tidak (menjadi) lemah karena bencana yang menimpanya di jalan Allah, tidak patah semangat, dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah mencintai orang-orang yang sabar“
Bahkan bagi orang yang bersabar dalam segala musibah maupun ujian hidup, Allah janjikan baginya pahala secara unlimited, tanpa batas, seperti dijelaskan dalam firmanNya:
إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابِ
Artinya: “Sungguh, hanya orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa perhitungan” (QS Az Zumar:10).
- Keempat, Allah akan memberikan pemahaman agama bagi hamba yang Allah cintai. Dalam sebuah hadis riwayat Imam al-Bukhari dijelaskan “Barangsiapa yang dikehendaki Allah mendapat kebaikan, maka akan dipahamkan baginya dalam masalah agama”.
Allah akan memberikan petunjuk dan pemahaman agama bagi hamba yang Allah cintai, sehingga hamba tersebut mengetahui apa yang harus dilaksanakan dari perintah agama dan apa yang harus ditinggalkan dari berbagai larangan agama. Itu merupakan urgensi sehingga kita dapat terus termotivasi untuk memperdalam ilmu dalam semua bidang dan utamanya adalah ilmu agama.
Semoga Allah senantiasa memberikan petunjuk kebenaran bagi kita semua, dan kita semua selamat di dunia sampai di akhirat.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ. فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهٗ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.
INGKANG DIPUN TRESNANI DENING ALLAH
Dening : Hendy Kurniawan, M.Pd.
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هَدَى الْمُتَّقِيْنَ الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ وَفَضَّلَهُمْ بِالْفَوْزِ الْعَظِيْمِ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ الرَّحْمنُ الرَّحِيْمُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا أَفْضَلُ الْمُرْسَلِيْنَ، اَللهم صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ذِي الْقَلْبِ الْحَلِيْمِ وَآلِهِ الْمَحْبُوْبِيْنَ وَأَصْحَابِهِ الْمَمْدُوْحِيْنَ وَمَنْ تَبِعَ سُنَّتَهٗ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنَ، وَبَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ أُوْصِيْنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهٖ فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ وَنَجَا الْمُطِيْعُوْنَ. فَقَالَ اللهُ تَعَالىٰ :يٰـاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰهَ حَقَّ تُقٰتِهٖ وَلَا تَمُوْتُنَّ اِلَّا وَاَ نْـتُمْ مُّسْلِمُوْنَ ، يٰـاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰهَ وَقُوْلُوْا قَوْلًا سَدِيْدًا
Hadirin jama’ah Jum’at ingkang kinurmatan dening Allah Subhanahu wata’ala,
Alhamdulillah, puja lan puji syukur kita unjukaken dhumateng ngarsanipun Allah Subhanahu wata’ala ingkang sampun paring limpahan rahmatipun. Syukur kanthi lisan ngucap alhamdulillah rabbil’alamiin. Syukur salajengipun kanthi manah ingkang tansah iman lan ta’at dhateng Allah. Puji syukur salajengipun kanthi amal ingkang tansah taqarrub illallah. Mugi-mugi kita sedaya pikantuk kabegjan lan karaharjan ing donya saha akhirat.
Shalawat saha salam kita aturaken dhumateng Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam, amargi lumantar Rasulullah SAW, kita saged mangertosi menapa ingkang kedah kita tilar (kebodohan) lan ingkang kedah tansah kita tindakaken. Saengga kita minangka manungsa, terus kangge proses dados Al-Insan Al-kamil, manungsa ingkang tansah ngoptimalaken manah ugi pikiran kangge nindakake kabecikan, ugi bakal nilaraken donya fana menika kanthi sae ugi husnul khatimah. Amin.
Ma’asyiral Muslimin Rahimakumullah
Gelar Al-Insan Al-Kamil inggih menika tiyang utaw hamba ingkang dipun tresnani kaliyan Allah Subhanahu wata’ala. Kangge nggayu gelar menika, kita kedah ngertos sifat-sifat manungsa ingkang dipun tresnani dening Allah Subhanahu wata’ala, antaranipun inggih menika :
Sepisan, Allah bakal maringi ujian dateng hamba nipun ingkang dipun tresnani.
Ujian menika minangka caranipun Gusti Allah kangge ningkataken kualitas iman saha taqwa nipun hamba, kadosipun siswa sekolah, menika bakal ujian langkung rumiyin kangge minggal wonten kelas sabanjure. Allah maringi ujian menika saged kangge ngukur tingkat iman sawijining hamba ingkang saweg dipun uji. Punapa hamba menika bakal lalai, punapa tiyang menika bakal nebih saking Allah, utawi ujian menika bakal nambahi iman tiyang menika dening Allah.
Ing hadits riwayat Imam al-Tirmidzi dipun terangaken, Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam ngendika, “Satemene gedhene ganjaran iku gumantung saka gedhene pacoban, lan yen Allah tresna marang sawijining kaum, mesthi bakal dicoba, sapa sing seneng, Allah bakal nyenengi, nanging sapa sing nesu, murka Allah bakal nemoni dheweke.”
Sedayanipun ingkang soleh, saget mawon nafsiraken ujian punika minangka wujud katresnanipun Sang Pencipta amargi mbok menawi ujian punika minangka caranipun Gusti kangge nyelakaken hamba dhateng Allah swt.
Ma’asyiral Muslimin Rahimakumullah
Kaping kalih, inggih menika tiyang ingkang dipun tresnani dening Allah anggadahi sifat-sifat ipun tiyang ingkang dipun bikakaken layang amal sakderengipun pejah.
Wonten ing hadits ingkang diriwayataken dening Imam Ahmad lan al-Hakim, dipun terangaken bilih Rasulullah paring dhawuh, “Yen Allah ngersakake kabecikan (tresna) marang hambane, Allah bakal ndadekke dheweke tumindak becik”. Lajeng salah setunggalipun sahabat menika tanglet kaliyan Nabi, menapa tegesipun tumindak kabecikan, dhuh Rasulullah? Rasulullah SAW lajeng ngendika, ‘Allah mbikak amal saleh kanggo dheweke sadurunge dheweke mati, supaya wong-wong ing sakubenge padha seneng karo dheweke”.
Dados, nalika hamba menika pejah, ingkang dipun emuti kaliyan tiyang-tiyang kiwa tengenipun inggih menika namung kesaenan tiang wau mawon. Senajan sampun seda, nilai kesaenan ingkang diparingaken nalikanipun gesang taseh dipun imuti kaliyan tiyang lintu.
Kaping tiga, tiyang ingkang dipun tresnani dening Allah menika tansah pinaringan sabar.
Kita asring matur bilih sabar punika wonten watesipun, ananging tumrap kawula ingkang dipun tresnani dening Allah, sabar punika boten wonten watesipun. Awit saben awon ingkang kadadosan wonten ing ngalam donya punika badhe dipun wangsuli dhateng Allah Subhanahu wata’ala.
Firman Allah: Allah tresna marang wong-wong sing sabar (QS Ali ‘imran: 146).
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَٰتَلَ مَعَهٗ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ، فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا ٱسْتَكَانُواْ، وَ اللهُ يُحِبُّ ٱلصَّٰبِرِينَ
Langkungipun tiyang ingkang sabar kaliyan sedaya musibah ugi ujian urip, Allah janji maringaken ganjaran tanpa wates kados ingkang dipun terakaken wonten dhawuhipun :
إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابِ
Tegesipun: “Satemene mung wong-wong kang sabar kang sampurna ganjarane tanpa petungan” (QS Az Zumar: 10).
Kaping sekawan, Allah bakal maringi ngelmu agami dateng hamba ingkang dipun tresnani. Wonten ing hadits ingkang diriwayataken Imam al-Bukhari mekaten, “Sapa sing dikersakake dening Allah bakal oleh kabecikan, bakal ditambahi ngelmune kanggo dheweke ing babagan agama”.
Allah bakal paring pitedah ugi ngelmu agama dhateng hamba ingkang dipun tresnani Allah, supados tiyang menika ngertos punapa ingkang kedah ditindakaken saking perintah agami ugi punapa ingkang kedah dipun tilar saking werni-werninipun larangan agami. Mekaten ugi kawigatosan supados kita saged teras semangat kangge njlentrehaken ilmu wonten sedaya bidang ugi ingkang utami inggih menika ngelmu agama.
Mugi-mugi Allah tansah paring pitedah dhumateng kita sedaya, ugi kita sedaya slamet wonten dunya saha akhirat.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ. أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ. فَاسْتَغْفِرُوْهُ، إِنَّهٗ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.
KHUTBAH 2:
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ وَكَفَى، وَأُصَلِّيْ وَأُسَلِّمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهٖ أَهْلِ الْوَفَا. أَشْهَدُ أَنْ لَّا إلهَ إِلَّا اللّٰهُ وَحْدَهٗ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهٗ وَرَسُوْلُهُ.
اَللّٰهُـمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلٰى آلِهٖ وَأَصْحَابِهٖ اَجْمَعِيْنَ
أَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُسْلِمُوْنَ، أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللّٰهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ عَظِيْمٍ، أَمَرَكُمْ بِالصَّلَاةِ وَالسَّلَامِ عَلَى نَبِيِّهِ الْكَرِيْمِ فَقَالَ: إِنَّ اللّٰهَ وَمَلَائِكَتَهٗ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا، اَللّٰهُـمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيْمَ، فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ.
اَللّٰهُـمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ والْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْوَاتِ، اَللّٰهُـمَّ ادْفَعْ عَنَّا الْبَلَاءَ وَالْغَلَاءَ وَالْوَبَاءَ وَالْفَحْشَاءَ وَالْمُنْكَرَ وَالْبَغْيَ وَالسُّيُوْفَ الْمُخْتَلِفَةَ وَالشَّدَائِدَ وَالْمِحَنَ، مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ، مِنْ بَلَدِنَا هَذَا خَاصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ الْمُسْلِمِيْنَ عَامَّةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
عِبَادَ اللّٰهِ، إنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللّٰهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللّٰهِ أَكْبَرُ